Weboldal címe
Weboldal alcíme
Király Energetika Kft.
Biztos pont az energetikában

 Víz- és csatornadíj változás_2024.01.01

Megjelent a Magyar Közlönyben az a rendelet, amely az országosan egységes új vízdíjakat tartalmazza 2024. január 1-től a nem lakossági kör számára, így nettó 576 forint lesz köbméterenként a fogyasztásarányos ivóvíz díja, illetve nettó 881 forint lesz a szennyvízelvezetés díja.


Változás a nem lakossági egyetemes energiaszolgáltatásban

Megjelent Kormány 217/2022. (VI. 17.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet ideje alatt az egyetemes szolgáltatásra jogosultak körének meghatározásáról.


Villamosenergia rendszerhasználati díjtétel változás!

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által közzétett H 4437/2024számú határozat alapján 2025. január 1-től a  villamosenergia rendszerhasználati díjak következőképpen változnak.


Energetikai Szakreferens – Jogszabály

Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény 21/B. § (1) pontja kimondja, hogy 2016. 12. 21-től az ezen törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V.26.) Korm. rendelet 7/A. § (1) pontja szerint meghatározott energiafogyaszású vállalkozásnak legalább egy, tőle munkajogilag és társasági jogilag független energetikai szakreferenst kell igénybe vennie. A szakreferensi tevékenységet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szabályozza.

KÖTELEZETT FOGYASZTÓK

A 122/2015. (V.26.) Korm. rendelet 7/A. § (1) szerint energetikai szakreferens igénybevételére az a gazdálkodó szervezet köteles, amelynek a tárgyévet megelőző 3 évben az éves energiafelhasználásának átlaga meghaladja a

400 000 kWh villamos energiát, vagy
100 000 m3 földgázt, vagy
3 400 GJ hőenergiát

HATÁRIDŐ

A kapcsolódó kormányrendelet hatályba lépése 2016. 12. 21, de a 2015. évi LVII. törvény 48. § (7) pontja kimondja, hogy a MEKH 2017. június 30-ig nem szab ki bírságot az energetikai szakreferens igénybevételéről szóló bejelentés elmulasztása miatt.

SZANKCIÓ

2015. évi LVII. 21/C § (4) pontja kimondja, hogy a megyei vagy fővárosi kormányhivatal a MEKH kezdeményezésére kétszázezer forinttól kétmillió forintig terjedő bírsággal sújtja azt az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezetet, amely ennek a kötelezettségének nem tesz eleget.

(5) pont szerint pedig a bírság ismételten kiszabható, az ismételt bírság legkisebb összege az előzőleg megállapított bírság 150%-a, legmagasabb összege hárommillió forint lehet.

A SZOLGÁLTATÁS TÖRVÉNYILEG RÖGZÍTETT TARTALMA

A 122/2015. (V.26.) Korm. rendelet 7/A. § (2) pontnak megfelelően a szakreferens feladatai:

szakmai megfigyelőként és tanácsadóként részt vesz a rendszeres energetikai auditálás lefolytatásában, valamint az EN ISO 50001 szabvány szerinti energiagazdálkodási rendszer kialakításában és működésének figyelemmel kísérésében
javaslatokat fogalmaz meg energiahatékony üzemeltetési megoldásokkal, energiahatékonysági fejlesztési lehetőségekkel kapcsolatban
gondoskodik a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredmények kimutatásáról
az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára havi jelentést készít tevékenységéről, az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet tárgyhavi energiafogyasztásának mértékéről és annak értékeléséről a korábbi fogyasztási adatok, beruházások, fejlesztések, valamint egyéb körülmények tükrében
összefoglaló éves jelentést készít az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára készített havi jelentések alapján a tárgyévet követő év május 15-ig a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredményekről, amelyet az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet május 31-ig honlapján közzétesz
ellátja az energia beszerzéssel, energiabiztonsággal, energiahatékonysággal kapcsolatos, hatáskörébe utalt feladatokat


Almérő rendelet

1/2020. (I. 16.) MEKH rendelet
az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezetek által telepítendő almérők telepítési pontjainak, valamint az almérők alkalmazásával történő mérés minimális követelményeinek meghatározásáról

Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény 46. § g) pontjában, a 8. § tekintetében az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény 46. § e) és f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény 12. § i) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet hatálya az energetikai szakreferens alkalmazására kötelezett gazdálkodó szervezetekre terjed ki.

2. § (1) *  E rendelet alkalmazásában almérő a legalább negyedóránkénti mérésre alkalmas, a mérőeszközökre vonatkozó egyedi előírásokról szóló 43/2016. (XI. 23.) NGM rendelet szerint legalább B pontossági osztályba sorolt, a váltóáramú hatásos villamos energia mérésére szolgáló fogyasztásmérő, vagy fogyasztásmérő rendszer, amely alkalmas a mért értékek tárolására, vagy adatgyűjtő rendszerbe tárolás céljából történő továbbítására.

(2) E rendelet (1) bekezdésben nem szereplő fogalmait az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvényben és az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V. 26.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint kell értelmezni.

3. § * 

4. § Energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének igénybevétele esetén az energetikai szakreferens alkalmazására kötelezett gazdálkodó szervezet köteles almérőt felszerelni a beruházással vagy felújítással érintett villamosenergia-felhasználási ponton, ha a beruházással vagy felújítással elért villamosenergia-megtakarítás mértéke a beépített teljesítmény és az üzemidő alapján számítással nem határozható meg.

4/A. § *  Nem áll fenn almérő felszerelési kötelezettség az e rendeletben meghatározott almérő telepítési ponton, ha e ponton a 2. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeket teljesítő elszámolási mérő található, és a kötelezett gazdálkodó szervezet az elszámolási mérőn mért adatokat közvetlenül megkapja és nyilvántartja, vagy legalább havi rendszerességgel a szolgáltatótól átveszi és nyilvántartja.

5. § Az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet tevékenységének és energiafogyasztási profiljának ismeretében

a) az energetikai szakreferens vagy energetikai szakreferens szervezet,

b) az energetikai auditor vagy az energetikai auditáló szervezet,

c) az EN ISO 50001 szabványnak megfelelő, akkreditált tanúsító szervezet által tanúsított energiagazdálkodási rendszer auditora és tanúsítója

javaslatot tehet almérő felszerelésére, amely javaslat végrehajtásáról az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet dönt.

6. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A 3. § 2021. január 1-jén lép hatályba.

(3) A 7. § 2022. január 1-jén lép hatályba.

7. § * 

8. § * 

Az 1/2020 (I. 16) MEKH rendelet módosítása

kimondja, hogy a főmérő (vagyis az elszámolási mérő) – a rendeletben meghatározott feltételek teljesítése esetén – almérőként alkalmazható,

egy évvel meghosszabbítja az almérők felszerelésére vonatkozó felkészülési időt az egy betáplálási ponton keresztül megtáplált és technológiai sorba állított berendezések esetében. Fontos ugyanakkor, hogy 2022. január 1-től a 100 kW feletti teljesítmény esetében változatlanul kötelező az almérő felszerelése.

szabályozza az almérők elvárt pontossági besorolását,

engedélyezi adatgyűjtő rendszerek használatát.

A módosítások 2020. július 1-jén, valamint a fokozatos kiterjesztés eredeti ütemezése szerint lépnek hatályba.

Gyakran ismételt kérdések 


 Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer